Om waarde te halen uit social media is een doordachte en strategische aanpak van onschatbare waarde. Een essentieel hulpmiddel om dit te bereiken is een goed georganiseerde contentkalender. In dit artikel gaan we dieper in op het belang van een contentkalender en laten we zien hoe je er een opzet.
Waarom een contentkalender?
Een contentkalender helpt bij het consistent en doelgericht posten. Dit resulteert in een grotere betrokkenheid van je doelgroep. Daarnaast bespaart een goed georganiseerde contentkalender tijd en helpt het bij het voorkomen van last-minute stress.
Hoe maak je een contentkalender?
Zoals gezegd helpt een contentkalender bij het consistent en doelgericht posten. Voor het maken van een effectieve contentkalender zijn een aantal stappen nodig.
Stap 1: Bepaal je doelen en doelgroep
Het is verleidelijk om direct allerlei leuke ideeën in je planning op te nemen. Helaas is dit niet de juiste manier voor het maken van een effectieve contentkalender. De eerste stap is het bepalen van je doelen en doelgroep. Je wilt weten wat en wie je wilt bereiken met je content.
Stap 2: Identificeer de belangrijkste thema’s en onderwerpen
Elke branche/sector kent zijn eigen relevante thema’s en onderwerpen. Sommige onderwerpen zijn misschien heel actueel en hebben een korte levensduur terwijl andere onderwerpen altijd relevant blijven.
Maak een lijst van al deze thema’s en onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep en bedrijf. De onderwerpen moeten aansluiten bij je doelen en expertise.
Stap 3: Kies het type content
Tegenwoordig zijn er talloze kanalen om je content te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan blogberichten op je website; video’s op TikTok; korte berichten op X; enzovoort. Uiteindelijk bepaal jij welk type content bij jouw bedrijf past. Houd hierbij rekening met de platformen waar je doelgroep zich bevindt maar ook wat bij jou past. Ben jij bijvoorbeeld gek op schrijven maar vind je jezelf niet leuk voor de camera? Ga dan ook niet geforceerd video’s opnemen omdat iedereen zegt dat dat moet. Op de langere termijn houd je dit niet vol en je volgers hebben door dat het niet bij je past. Blijf dus altijd jezelf.
Stap 4: Stel een frequentie in
Naast het type content is het belangrijk om te bepalen hoe vaak je nieuwe content gaat publiceren. Dit kan dagelijks, wekelijks, maandelijks of op een andere frequentie zijn. Vaak geldt: des te vaker des te beter, maar consistentie is ook belangrijk. Je kan beter een jaar lang elke week iets posten dan één maand elke dag iets posten en de volgende maand niks meer.
Stap 5: Selecteer publicatiedata
De publicatiedatum en -tijdstip zijn belangrijker dan je misschien denkt. Wist je dat de beste momenten om op Instagram te posten bijvoorbeeld op dinsdag- en woensdagochtend tussen 10:00 en 11:00 uur zijn?

Stap 6: Bepaal wie verantwoordelijk is
Wijs teamleden aan die betrokken zijn bij het maken en publiceren van content. Denk aan een rolverdeling met onder andere schrijvers, ontwerpers en beheerders. Bepaal ook wie er verantwoordelijk is voor het op tijd posten van de content.
TIP: Houd rekening met seizoensgebondenheid en speciale gelegenheden
Speel in op seizoensgebonden trends en speciale gelegenheden zoals feestdagen en evenementen die relevant zijn voor je branche.
Stap 7: Monitor en meet
Direct na het posten van je eerste bericht is het essentieel om de prestaties van je content te monitoren. Door het bereik, de betrokkenheid en de conversies te monitoren kan je bepalen wat wel en niet werkt. Indien nodig pas je je strategie tussentijds aan.
Een goed beheerde contentkalender kan je helpen bij het organiseren van je contentstrategie en het consistent leveren van waardevolle content aan je doelgroep. Daarnaast zorgt een goede contentkalender voor het maximaliseren van de waarde van je marketingcampagnes.